5 tips voor een gastvrij terras
Het voorjaar komt eraan, je hoort het aan de vogels en je ziet het aan de lammetjes in de wei. Tijd voor veel Nederlanders om erop uit te gaan. Zeker met het oog op de komende meivakantie zullen er veel mensen naar buiten gaan. En wat is er dan fijner en gezelliger om samen met familie of vrienden te genieten op een terrasje?
Wat doe je als bedrijf om een gastvrij en aantrekkelijk terras voor gasten te bieden? Waar moet je op letten en hoe maak je je als bedrijf onderscheidend als er veel keuze is? Ook gasten in de horeca worden steeds kritischer, ze willen goede service en zijn bereid hier voor te betalen.
Hoe kun je je als terras onderscheiden om zoveel mogelijk klanten te verwelkomen die op een later moment nog eens terug komen? Ik geef je 5 tips voor een echt gastvrij terras.
- Gezien worden.
Alle gasten willen gezien worden. Of het nu gasten zijn die voor de eerste keer komen of gasten die vaak komen, gasten die al een hele middag op het terras zitten of gasten die net binnenkomen. Iedereen wil gezien worden. Een knikje of oogcontact is vaak al voldoende voor gasten om zich welkom te voelen. - Schoon en netjes.
Schone tafels op een schoon en opgeruimd terras nodigen uit om te gaan zitten en iets te bestellen. Zorg dat je terras en je tafels altijd schoon zijn, ook al is het afgeladen vol! - Snelheid in de service.
Gasten willen niet te lang wachten voordat ze worden geholpen. Zorg dat het eerste drankje snel wordt geserveerd en dat je weet wat er op de menukaart staat. Dit voorkomt onnodig wachtende gasten en minder irritatie. - Zichtbaar aanwezige medewerkers.
Medewerkers die zichtbaar op het terras aanwezig zijn zorgen voor meer omzet. Gasten willen niet zelf op zoek gaan naar personeel. Zorg dat je personeel zichtbaar is voor alle gasten. Eenduidige kleding voor het personeel kan helpen om zich te onderscheiden van de overige gasten op het terras. - Gastvrije medewerkers.
Gastvrije medewerkers geven oprechte aandacht aan gasten, stralen energie en enthousiasme uit en tonen het plezier in hun werk. Vaak krijgen zij ook meer fooi. Want het is hun enthousiasme dat er voor zorgt dat gasten zich prettig en gastvrij behandeld voelen.
Het zijn deze gastvrije medewerkers op je terras die de grootste aanwinst zijn voor je bedrijf. Want zeg eens eerlijk, ieder bedrijf wil toch graag terugkerende klanten? De kracht zit in de gastvrije contactmomenten met gasten. Gasten herkennen dit, waarderen dit en spreken hierover.
Wil je meer lezen over het verbeteren van de relatie met je gasten of over gastvrije medewerkers? Vraag dan een horeca scan aan of neem vrijblijvend contact op.