Weg met de rode loper
Waarschijnlijk denk je bij een rode loper aan een gala of een andere officiële gelegenheid waar fotograven zich met flitsende camera’s omheen verdringen. De gasten of beroemdheden schrijden langzaam over de rode loper naar de ingang.
Veel organisaties maken gebruik van de rode loper. Op het eerste gezicht lijkt het alsof elke bezoeker een VIP-behandeling krijgt. Hij of zij wordt keurig ontvangen met een glaasje champagne en er staan medewerkers bij de ingang om je op te vangen. Maar er wordt ook veel van de bezoekers verwacht. De mannen moeten een net pak dragen en dames verschijnen in een speciale jurk. Verder ben je verplicht om de etiquette te volgen en moet je een uitnodiging bij je hebben. Een stijve bedoening die ervoor ervoor zorgt dat je je ongemakkelijk voelt. Want je bent van harte welkom, zolang je je aan de geschreven en ongeschreven regels houdt en je uitgenodigd bent.
In de klantenservice van bedrijven zie je dit vaak terug. Lange wachttijden aan de telefoon, onvriendelijke medewerkers, e-mails die slecht gelezen en beantwoord worden. Maar soms kan ook een automatisch gegenereerd bericht ongevoelig overkomen, bijvoorbeeld als de geadresseerde net gescheiden of overleden is.
Rol de groene loper uit
Ik stel daarom voor om de rode loper te vervangen door een groene loper. Rood is een alarmkleur en geeft aan dat je moet stoppen. Groen staat voor gastvrijheid, duurzaamheid en is gericht op de toekomst. Met een groen stoplicht mag je verder. Maak daarom een statement met een groene loper en laat zien dat jouw organisatie gastvrijheid en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft staan.
Met alleen een kleurverandering ben je er natuurlijk nog niet. Als je gastvrij en klantvriendelijk wilt worden, moet alles binnen een organisatie hier een bijdrage aan leveren. Zorgen de medewerkers voor een WOW-moment bij klanten? Zijn zij voldoende getraind om de klanten gastvrij te woord te staan? Zien ze klachten als kansen?
Welkomfactor helpt organisaties om gastvrijer te worden. Wij verzorgen trainingen en workshops op maat, of begeleiden medewerkers door middel van individuele coaching. Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken hoe jouw organisatie gastvrijer kan worden.